Search Perfectly Basics
search
image with artdirection

In gesprek met CEO Birgit over haar visie op de veranderingen in mode 

Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over de zin en onzin van strikte modeseizoenen. Vooral sinds de uitbraak van de pandemie. Grote modehuizen zoals Gucci, Saint Laurent en Dries van Noten kondigden afgelopen jaar aan het roer helemaal om te gooien en nog maar twee collecties per jaar uit te brengen in plaats van de gebruikelijke vier. Daarnaast is klimaatverandering ook van invloed en zijn de seizoenen daardoor ook niet meer wat ze ooit zijn geweest. Alles bij elkaar zet dit de hele mode-industrie in een ander daglicht en wordt er nog kritischer gekeken naar de voetafdruk van kleding. Bij PB denken wij al jaren - naast tijdloos - ook zo seizoensloos mogelijk. CEO Birgit deelt graag haar visie op de altijd veranderende wereld van mode en hoe PB daarop inspeelt. 
image with artdirection
image with artdirection

Het is een gek jaar geweest op alle fronten maar ook zeker op modegebied heeft het niet stilgelegen. Wat is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar?

‘De start van corona begon voor ons al vroeg want we gingen vorig jaar begin maart op inkoop in Parijs en daar was het al vol aan de gang dus de wereld voelde daar al helemaal anders: lege showrooms omdat mensen niet meer langs durfden te komen voor inkoop, mensen waren al vrij angstig. Toen we terugkwamen in Nederland, was het hier ondertussen ook het gesprek van de dag geworden. Die eerste weken van maart kelderden de omzetten drastisch dus we moesten wel even alle zeilen bijzetten en heel snel een back-up plan bedenken voor het geval alles in de soep zou lopen.’

 

Dat voelde vast heel onzeker?

‘Ja absoluut. En nog steeds voelt het wel onzeker want we weten totaal niet waar het ’t komende jaar nog naartoe gaat. Het kan letterlijk alle kanten opgaan. Lange termijn denken zit al jaren in ons systeem maar nu moeten we eigenlijk juist korte termijn gaan denken. We moeten opeens echt op een heel andere manier leren kijken naar alles en onze hele manier van werken en denken omgooien. Alleen al dat onze klanten opeens nauwelijks nog de deur uitgingen; daar moesten we natuurlijk acuut op inspelen. Qua styling gingen we bijvoorbeeld opeens veel meer voor de gemakkelijke casual outfits voor thuis of voor wandelingen in plaats van voor city trips en een avond uit. Het is nu gewoon een andere realiteit.’ 

Birgit:

"Bij een merk zoals Filippa K merken we ook echt een verandering in de manier hoe ze hun collecties invullen. Veel minder gericht op seizoenen en nog tijdlozer dan dat ze al waren."

Birgit:

"Bij een merk zoals Filippa K merken we ook echt een verandering in de manier hoe ze hun collecties invullen. Veel minder gericht op seizoenen en nog tijdlozer dan dat ze al waren."


Ontdek Filippa K »

image with artdirection

Is er voor je gevoel bij merken veel verandering gaande door het afgelopen jaar?

‘Dat is verdeeld. Sommige merken besteden nu meer aandacht aan extra mooie en uitgebreide lookbooks bijvoorbeeld - zodat we goed kunnen bepalen wat we inkopen zonder langs te komen. En bij een merk zoals Filippa K merken we ook echt een verandering in de manier hoe ze hun collecties invullen. Veel minder gericht op seizoenen en nog tijdlozer dan dat ze al waren. Want dat is het afgelopen jaar natuurlijk wel heel erg aan het licht gekomen; dat bepaalde facetten van de mode-industrie echt toe zijn verandering. Want inderdaad, waarom is het nodig om in 1 jaar tijd zoveel collecties te produceren? Waarom kunnen we niet langer doen met de kleding die we al hebben. Dit is iets waar we bij PB al jaren mee bezig zijn: een focus op een tijdloze garderobe, met stukken die je keer op keer blijft dragen en we laten in onze shop ook graag de diversiteit aan stylingmogelijkheden zien aan onze klanten. Want je kan met kleding vaak veel meer dan dat je denkt en het ook in verschillende seizoen - op een andere manier - dragen. Ik doe zelf kleding eigenlijk zelden weg, met mijn eigen garderobe ben ik altijd van het lange termijn denken geweest.’

 

Een tijdloze garderobe past natuurlijk heel erg bij het concept van slow fashion. Hoe zie jij dit zich verder ontwikkelen de komende tijd?  

‘Mensen vonden mij in de showrooms altijd een zeur want ik was vaak aan het ‘klagen’ dat ik het onnodig vind om twee keer per seizoen in te kopen. Waarom kan het niet minder? Kijk, je moet als label natuurlijk ook wel snoepjes in je collectie hebben - dat begrijp ik - maar het kan best op kleinere schaal. Door bijvoorbeeld de langlopende collectie groter te maken en de wisselende collectie kleiner. Louis Vuitton presenteerde laatst een herencollectie met zulke mooie bijzondere stuks. Ik vind het dan zo zonde dat dat maar voor slechts één seizoen gepresenteerd wordt. Wat mij betreft kan een dergelijke collectie ook een heel jaar door blijven lopen, of misschien wel langer. Want niet iedereen kan zoiets meteen betalen maar mensen willen er misschien wel voor sparen, en dan is het eigenlijk al niet meer verkrijgbaar. Zoiets zou eigenlijk ook nooit in de uitverkoop moeten gaan want je koopt niet zomaar een kledingstuk, je koopt iets van een artiest. Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion.’
image with artdirection

Birgit:

"Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion."

Birgit:

"Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion."

Birgit:

"Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion."


Bekijk alle essential styles »

Bekijk alle essential styles »

Birgit:

"Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion."


"Kleding zou met meer aandacht en liefde gekocht en behandeld mogen worden. Dat is het startpunt van slow fashion en de beste manier om een tegenbeweging te bieden aan fast fashion."

Bekijk alle essential styles »

Bekijk alle essential styles »

Wat valt jou verder nog meer op, op het gebied van meer seizoensloze mode?

‘Nou, wat me vooral opvalt is dat met name onder de jongeren de voorkeur steeds meer uitgaat naar een androgyne look - grenzen tussen vrouwen- en mannenmode vervagen op het gebied van silhouet en stofgebruik. De stoffen zijn minder flowy en wat stugger en de pasvorm rechter. Het gaat steeds meer richting een gender fluid stijl. Ook al is het niet mijn persoonlijke smaak, ik vind het wel een leuke en interessante ontwikkeling. Tegenbewegingen zijn er natuurlijk altijd al geweest in de mode, maar ik denk wel dat dit een langlopende ontwikkeling is. Het zijn de eerste tekenen van de inzet van een rechter en daarmee ook duurzamer silhouet. Want een rechte pasvorm zit ook goed wanneer je lichaam over de jaren iets verandert - en dat gebeurt bij vrouwen regelmatig. Je kan vervolgens op veel verschillende manieren altijd vrouwelijkheid en iets persoonlijks toevoegen aan je look.’

 

Wat is jouw visie op seizoensloos inkopen in de toekomst? Is dat voor je gevoel al aan het doorsijpelen bij merken?

‘Seizoensloos inkopen blijft lastig maar Tanja, mijn collega buyer, en ik nemen het altijd mee tijdens inkoop; is deze mooie zomerse jurk ook draagbaar met een lekker dik vest en sneakers in de herfst of winter bijvoorbeeld? En kan het gestyled worden voor verschillende gelegenheden? Zo ja, dan schrijven we het op onze lijst. Het liefst wil je als consument toch ook meteen dragen wat je net hebt geshopt, dus hoe fijn zou het zijn als we winterkleding ook daadwerkelijk in de winter aan kunnen bieden in plaats van in augustus al? Aan de andere kant kan je in de zomer op frisse avonden je nieuwe trui ook al aan, dus dat willen we ook laten zien. Dat is zo leuk van een merk zoals Manos del Uruguay bijvoorbeeld, want dat draag je in de winter echt als sjaal maar ook in de zomer pakken we ze altijd weer terug in de fotografie want dan is het heerlijk als omslagdoek over blote armen en schouders in de avond.’ 

Hoe zou jij een ideale seizoensloze garderobe omschrijven?

‘Eigenlijk zoals we bij PB altijd laten zien. Een basisgarderobe met mooie kwalitatieve essentials: goeie jeans, mooie tijdloze blouses, comfy loungekleding. En dan ter aanvulling ook dingen met glitter en goud en panterprint. En dan alles lekker mixen met elkaar. Dus niet alleen seizoenen loslaten maar ook gelegenheden. Die sweater kan ook naar een diner met een leren rok en pumps en die feestjurk kan dus ook naar werk met een heerlijk oversized vest en sneakers. Waarom kan je die glitterbroek niet aan op een gewone dag, maar dan met een lekkere cashmere trui? Wie zegt dat dat niet mag? Niemand die dat zegt, je zegt het tegen jezelf dat het niet kan terwijl dat niet waar is.’

 

Hoe krijgen we vrouwen zover om meer te durven denk je?

‘Door vooral veel te laten zien, dat het allemaal wel mogelijk is. Zoals we doen in alle verschillende stylingfoto’s bij elk item, op onze Looks pagina en in blogs. Vooral blijven inspireren en blijven vertellen dat er veel meer mogelijk is dan dat je denkt met de kleding die je hebt. Dan wordt een garderobe pas echt duurzaam. Maar wat ik de meest seizoensloze gedachtegang vind, is om vooral dicht bij jezelf te blijven. Want iedereen heeft een eigen smaak en stijl, het is een kwestie van ontdekken waar jij je prettig bij voelt - dan ben je per definitie al tijdloos.’ 

Wat is jouw grootste wens nog voor PB voor de toekomst?

‘Dat mensen niet alleen bij ons komen om te shoppen maar dat we veel meer een soort ‘handboek’ zijn voor vrouwen: hoe ontdek je je authentieke kledingstijl? Hoe bouw je je ideale garderobe op? Ik wil het inspiratie aspect nog veel meer uitdiepen. We inspireren nu al veel en we krijgen ook vaak terug als feedback dat mensen wel een persoonlijk gevoel hebben bij ons en dat vind ik belangrijk, ook voor de toekomst.’ 
expand_lessTOP
Admin Login
close